maanantai 17. syyskuuta 2018

Kevät 2018


Tietoteknisten muutosten takia olen pitänyt taukoa julkaisussa. Nyt toivottavasti ehdin muutaman jutun kirjoittamaan ennen 2019 kautta.

Keväällä päätin puuttua lohkeilevaan myrkkymaaliin vesilinjassa. Kaavin vesilinjasta myrkkymaalit pois. Syy lohkeiluun oli huonosti levitetty primer uutena. Sitä oli ilmeisesti levitetty pölyiseen tai valmistelemattomaan pintaan, jolloin epoksi oli jäänyt epätasaiseksi. Maalissa oli nystyröitä, jotka sain hiottua pois helposti. Poistin loputkin primerit tältä alueelta ja hioin numeron 80 hiomapaperilla pintaa, jotta uusi primer saisi hyvän tartutapinnan.

Levitin neljä kerrosta Hempelin Light Primeria (vuorotellen kermanvärinen ja harmaa) ja sen jälkeen nahkealle pinnalle yksikompponenttinen Hempelin väliprimer.


Toinen Light Primer -kerros.

Kun yksikomponenttinen väliprimer oli reilun tunnin kuivunut, levitin jälleen nahkealle pinnalle kerroksen myrkkyväriä (Blakes Cruising, vihreä). Lopputulos oli siisti!


Myrkkymaalikerros.
Nyt vesilinja on pysynyt siistinä eikä maali ole enää lohkeillut.

Keväällä kiillotin myös flybridgen haalistunutta pintaa Mirkan Abralon-menetelmällä. Ensin numeron 2000 paperilla ja sitten numeron 4000 paperilla. Lopuksi vielä Polarshine 10 hiomanesteellä viimeistely. Lisätietoja ja video löytyvät Mirkan sivuilta. Pinnasta tuli jälleen erittäin kiiltävä, kun sen vielä vahasi.

Vahaukseen en käyttänyt Mirkan vahaa, vaan kokeilin Kippari-lehden vahatestin voittajaa: VeneZ -vahaa. Kotimainen VeneZ vaha oli huomattavasti edullisempaa kuin aiemmin suosimani Star Briten vastaava tuote. Vahan levittäminen ja kiillotus oli helppoa, ja kiilto tuntui nousevan nopeasti ja säilyvän pitkään. Aion käyttää tätä tuotetta jatkossakin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti