sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Venekauppaa ulkomailla

Kun sopiva vene on löytynyt, voi aloittaa kaupan hieronnan!

Yleensä kannattaa käydä läpi tarkasti, mitä ilmoituksessa sanotaan. Sen jälkeen on hyvä pyytää tarkentavia tietoja ja lisää valokuvia.

Tämän vaiheen jälkeen yleensä aloitin hintaneuvottelun käyttäen ehtoa: "subject to seeing and survey". Tuolla ehdolla ainakin itse koin olevani riittävän suojattu. Perustelin hinnan neuvottelua ennen katsomista sillä, että katsomaan tuleminen on yli 1000 EUR kustannus (lento Ranskaan, Englantiin, Hollantiin tai Belgiaan, hotelli, vuokra-auto jne.). On mukavampi mennä katsomaan, kun hinta on valmiiksi neuvoteltu. Ainakin itse koimme, että emme halua ostaa venettä katsomatta. Tuskinpa kovin moni muukaan! Katsomisessa on myös se hyvä puoli, että tapaa myyjän. Myyjän tapaamisessa kannattaa yrittää saavuttaa molemminpuolinen luottamus.

Jos katsomisen jälkeen, vene näyttää edelleen hyvältä, voidaan edetä ammattimaisen venetarkastajan tilaamiseen (ostaja yleensä maksaa, 400-600 EUR + nosto ja lasku + ALV, yhteensä noin 1000 EUR). Tarkastuksesta saa kirjallisen raportin, ja jos isoja puutteita löytyy, hintaneuvottelut avataan uudelleen: Korjataanko hintaa vai korjaako myyjä puutteet.

Usein vaaditaan käsiraha 5-20% veneen hinnasta. Käsirahan hyvä puoli on se, että vene otetaan pois myynnista ja se on varattu sinulle myyntiprosessin ajan.

Kun katsominen ja survey on tehty, maksetaan loppu kauppasumma. Tällöin veneen omistajuus siirtyy ostajalle. Vene poistetaan myyntimaan rekisteristä ja ostajan täytyy vakuuttaa vene ja aloittaa veneen rekisteröintiprosessi Suomessa. Ennen tätä on hyvä selvittää, että vene on vaatimusten-mukainen.

Vaikka vene olisi EU:ssa valmistettu ja CE-merkitty ja vaikka siinä olisi ensiasennusmoottori, Suomeen rekisteröitäessä pitää esittää veneestä ja moottorista vaatimusten-mukaisuustodistukset (Declaration of conformity) muistaakseni 16.6.1998 jälkeisille veneille (huvivenedirektiivin siirtymäaika päättyi tuolloin). Sinänsä on aika ihmeellistä, että vene, joka on EU:ssa valmistettu ja ollut rekisteröitynä EU:ssa olevaan valtioon, ei kelpaa sellaisenaan, vaan vaatimustenmukaisuus on osoitettava!

Kirjoitan veneen rekisteröinnistä Suomeen ja vakuuttamisesta myöhemmin erillisen blogitekstin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti