lauantai 5. syyskuuta 2015

Lämmittimen (Safire) asennus

Lämmittimeksi halusin kotimaisen merkin, koska Suomessa on alan osaamista ja koska halusin tukea suomalaista teollisuutta ja työllisyyttä!

Valitsin laitteeksi Safire 3200 Di -lämmittimen. Luulisin, että diesel-käyttöinen Wallas olisi ollut yhtä hyvä valinta.

Lämmittimen paikka löytyi veneen salongin sohvan alta. Tilaa ei ollut juuri nimeksikään, mutta etuna oli sijainti. Asennusteline ruuvattiin usean mittauksen jälkeen kotelon seinään. Koteloon porasin muutaman reiän välitilaan, jotta lämmitin saa tuloilmaa lämmitettäväksi. Samoista 64 mm ilma-aukoista vein sähköjohdon akulle ja polttoaineletkun polttoainesäiliön lähelle.

Salongin sohvan alta löytyi sopiva kolo Safirelle.

Letkuna käytin halvinta Webaston 60 mm letkua (Noin 10 EUR/metri). Paksumpiakin PAP-letkuja on tarjolla useita, mutta tässä asennuksessa letkut kulkevat enimmäkseen sisätiloissa, joten uskoin tämän letkun olen riittävä. Jos letku säteilee punkan alla hukkalämpöä, se lämmittää punkkaa alapuolelta.

Safiressa on kolme lähtöä ja laitteen mukana tulevat letkunkiristimet sekä lämminilmalähdöille että pakoputkelle. Letkuläpivientien poraamisessa käytin 64 millin rasiaterää. 

Kolme lähtöä lämmittimestä tulevat viereiseen lokeroon.

Veneessä oli esiasennettuna kaksi lämminilmasuutinta letkuineen tuulilasin alle. Hieno ajatus Jeanneaulta, sillä jälkiasennus olisi ollut vaikea/mahdoton homma. Ylläolevassa kuvassa esiasennusletkut (harmaat) on liitetty Y-haaralla yhden Safiren lähdön letkuun. Y-haara ei ollut millilleen oikea ja teippasin letkut Y-haaraan alumiiniteipillä. Kuvan kotelosta letkut menevät pienen matkan veneen sisustuksen ja laidan välissä olevassa puolikylmässä tilassa, jonka jälkeen sukeltavat seuraavaan salongin lattiassa olevaan koteloon. Paikka on sen verran ahdas, että päätin olla eristämättä letkuja. Joitain satoja watteja menee varmasti harakoille!

Kaksi letkua kolmesta jatkavat seuraavassa kotelossa. Toinen letkuista haaroitettiin jakautumaan vessaan ja ohjaamon alla olevaan miehistöhyttiin. Toinen letku jatkaa vessan kaapin ja laipion läpi läpi keulakajuutan sängyn alitse puhaltamaan keulakajuuttaan.

Yksi haara meni tuulilasille. Kuvassa kaksi jäjelle jäävää letkua jatkavat muihin tiloihin.

Suuttimina käytin Kalori-merkkisiä 60 mm suuttimia. Niitä varten tarvitaan 75 mm rasiaterä. Akkuporakone on lujilla, kun poraa noin isoja reikiä! Reikää pitää usein veitsellä tai viilalla vielä hienosäätää. Sen jälkeen suuttimen voi iskeä seinään. Suuttimessa on kynnet, jotka tarttuvat tiukasti vanerissa olevaan reikään. Letku kiinnittyy suuttimeen myös ilman letkunkiristimiä riittävän lujasti. Toki letkunkiristimiä voi käyttää, mutten nähnyt asiaa tarpeelliseksi.

Vessan suutin.
Keulakajuutan sängyn alla letku kulkee suuttimeen, joka puhaltaa kajuuttaan.

Pakoputkea varten pitää porata veneen kylkeen 52 mm rasiaterällä reikä. Paikka kannattaa miettiä erityisen tarkaan, koska paluuta ei ole. Oma reikäni tuli melkein liian lähelle nostoliinan paikkaa. Toisaalta sain yhden kyljessä olevan gelcoat-vaurion hoidettua pois, koska se oli pakoputken läpiviennin kohdalla.

Kirkas päivänvalo näkyy pakoputken reiästä!


Kyljestä porattu pala.

Laitteen ollessa telineessä pakoputken kiinnittäminen on todella vaikeaa, ainakin, jos tilaa on vähän. Eli pakoputki kannattaa pujottaa telineen läpi ja kiinnittää lämmittimen pohjaan ennen kuin laskee lämmittimen telineeseen!

Safiren pakoputki on koaksiaalinen. Sisemmässä putkessa menevät pakokaasut ja ulommassa raitis korvausilma palokammioon. Sisemmän putken on hyvä olla pikkuisen pitempi kuin ulomman, tai vähintään samanpituinen. Ulompi putki kiinnitetään letkunkiristimellä sekä lämmittimeen ja pakoputken läpivientiin, ja on oltava varma, että sisempi putki on ja pysyy kiinni omassa kiinnikkeessään. Jos pakoputken sisempi putki on irti lämmittimen päässä, pääsee pakokaasu sekoittumaan tuloilmaan ja lämmitin vikaantuu nopeasti. Pakoputkea käsitellessä kannattaa pitää hanskoja kädessä, koska muuten tulee haavoja sormiin todella helposti!

Laite asennettuna. Pakoputki suuntaa kotelon pohjan läpi välitilaan. Pakoputken alle laitoin lämpöeristettä varmuuden vuoksi.

Pakoputken läpivientikappale kiinnitetään pienillä ruuveilla/pulteilla ja muttereilla veneen kylkeen. Kappaletta voi käyttää myös porausmallina, kun tekee reikiä ruuveille/pulteille.

Pakoputken on hyvä lähteä ylöspäin läpiviennistä, jottei vesi pääse liian helposti pakoputkeen esimerkiksi aallokossa tai sateella. Käytin tiivistysmassaa (Sika 291) runsaasti reikien ympärillä ja aluslevyjen alla. Lisäksi laitoin massaa pakoputken läpivientikappaleen ja laidan väliin.


Pakoputki kiinni läpiviennissä. 

Pakoputken alimpaan kohtaan on ohjekirjan mukaan suositeltavaa tehdä reikä ulompaan putkeen. Reiästä pakoputkeen mahdollisesti tullut tiivistynyt kosteus ja vesi pääsee pois. Tein reiän varovasti poralla pakoputken jo ollessa asennettuna, mikä ei varmaankaan ollut paras tapa. Ulompaan putkeen tuli alimpaan kohtaan reikä teleskooppipeilillä varmistettuna. Hammastikulla koettelemalla en ainakaan havainnut/tuntenut reikää sisemmässä putkessa. 

Pakoputken alin kohta.

Ohjauspaneeliksi valitsin Genius-ohjauspaneelin. Se tarjoaa mahdollisuuden tulevaisuudessa lisätä termostaatteja. Lisäksi sillä voi ohjata lämmitintä monipuolisesti - voi esimerkiksi säätää tehoa tai lämpötilaa. Paneelissa itsessään on yksi termostaatti. Paneelin kaapeli tulee lämmittimeltä ja paneeli voi olla melko kaukanakin itse lämmittimestä. Kaapelin voi tuoda seinän läpi paneelin kiinnikkeeseen, jolloin asennuksesta saa siistin.



Ohjauspaneeli (Genius).

Polttoaineen (diesel) otin suoraan tankista, sillä veneessä oli valmiina vapaa lähtö tankista. Laite imee tankista polttoaineen Safiren mukana tulevalla imevällä polttoainepumpulla, jonka sain ruuvattua ohjeiden mukaisesti tankin yläpuolelle vanerilaipioon. Polttoainepumppu on valmiiksi päällystetty pehmeällä materiaalilla ja mukana tulevat hyvät kiinnikkeet. Pumppu naksuttaa käydessään, joten sijaintia kannattaa miettiä. Omassa veneessämme naksutus ei kuulu makuutiloihin.

Polttoaineen imuletkut kahdesta pisteestä ja polttoainesuodatin. Polttoainepumppu näkyy vasemmassa yläkulmassa.

Polttoaineletkuun tein kaksi haaraa venttiileillä ennen polttoainesuodatinta. Toinen haara tulee tankista. Toisen haaran tein varmuuden vuoksi ulkoista säiliötä tai syöttöä varten. Siitä voi esimerkiksi syksyllä ajaa lämmittimen sisään talvilaadun dieseliä. Safiren polttoaineletku on todella pieni halkaisijaltaan ja sitä on vaikea saada sovitettua polttoainesuodatimeen. Asennuksessa käytetty suodatin taitaa olla Wallaksen varaosakitistä. Tiivistyksessä käytin letkunkiristimiä ja filtterin jälkeen myös itsevulkanisoituvaa teippiä. Itsevulkanisoituva teippi on osoittautunut muissakin asennuksissa erittäin hyödylliseksi. Teippi pitää venyttää ennen asennusta, jotta se "vulkanoituisi".

Lämmittimelle syötetään 12 V jännite suoraan akusta (sulake +-kaapelissa). Tällä tavalla pääkytkimen avaaminen ei keskeytä jäähdytyksen toimintoja liian aikaisin. Se, että lämmitin ei ole pääkytkimen takana, on hyvä tietää ja muistaa. Tästä on myös syytä mainita, jos myy veneen. Parasta olisi, jos asiasta olisi jossain kaavio tai muistiinpano. Pääkytkimen avaaminen ei siis sammuta lämmitintä!

Ensimmäinen kesämme veneellä oli säiden puolesta surkea ja lämmitintä käytettiin muistaakseni kesän jokaisena iltana ennen nukkumaanmenoa, kun olimme veneellä. Kertaakaan ei yön yli tarvinnut kuitenkaan pitää lämmitintä päällä.

Merry Fisher 925 -veneen keulakajuutta on todella alhaalla ja kajuutta on monta astetta viileämpi kuin esimerkiksi salonki. Toimii lämpimänä kesänä, mutta kesä 2015 oli toista! Genius-paneeli ja sen termostaatti on veneen porraskäytävässä hieman ohjaamon alapuolella, joten lämpötilaohje pitää asettaa 24-25 asteeseen, jotta alhaalla olevissa makuutiloissa olisi mukava lämpötila. Toisinaan ajoin lämmitintä myös teho-ohjeella. Onko kenelläkään kokemusta huonekohtaisten termostaattien lisäämisestä?

Ensimmäisen kesän jälkeen voin todeta, että olemme olleet tyytyväisiä Safiren hankintaan! Yhtenä päivityksenä aion vaihtaa vakiona tulevat 12 V kaapelit pitkän vedon ajaksi paksummiksi (esim. 6 mm2), koska nyt akulle on vedetty maksimipituus mukana tulevilla kaapeleilla. Lämmittimen käynnistyksen ja hehkutuksen aikana virtaa menee paljon ja akkujännite laskee liian alas ... Tosin hupiakustokin menee vaihtoon ensi kesään mennessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti