lauantai 26. syyskuuta 2015

Akselitiivisteen uusiminen

Lämmitintä asennettaessa kävin veneellä usein ja ihmettelin, miksi pilssiin kertyi vettä. Uskottelin itselleni, että keväinen kondenssi selittää asian. 

Lisää hämmennystä aiheutti koneen alle kertyvä vesi. Ajattelin, että jostain koneen merivesipiiristä vuotaa vettä koneen alle. Koneen alla oleva tila ei ole suorassa yhteydessä pilssiin, mikä onkin luonnon kannalta hyvä, jos esim. koneesta tippuu polttoainetta tai öljyä. Survey-raportissa oli myös maininta vesijäljistä konetilassa...

Tutkin asiaa asettelemalla foliokippoja joka puolelle koneen ja pakoputken alle. Välillä käytin illalla konetta, ja aamulla kävin katsomassa tulokset... Konetilassa oli vettä, mutta foliokipoissa ei ollut. Aloin pikkuhiljaa uskoa, että vesi tulee jostain muualta.


Mistä vesi tulee? Täytin koneen alapuolisen tilan folioastioilla. Konetilassa on vesijäljistä päätellen ollut aiemminkin vettä.

Pilssin ja konetilan välissä on pieni koroke ja vanerilevy. Huomasin pienen vesinoron tulevan konetilaan. Vesi tulikin pilssin puolelta! Pilssi taas on erittäin ahtaassa paikassa polttoainesäiliön alla.

Pilssi ja akselitiiviste on hankalassa paikassa!!!

Menin avotilan luukkuun makuulle ja tungin pääni pilssiin. Kuulin tiputtavan äänen - Syy vedentuloon alkoi selvitä. Työnsin käden akselittivisteen alle, ja sieltähän se vesi tuli. Arviolta 30 litraa vuorokaudessa. Avasin konetilan puolelta huoltoluukun pilssiin, jotta näin stefan tyypin. En tunnistanut tyyppiä, mutta talinauhaboksista ei ollut kyse.

Vanha akselitiiviste konetilasta päin katsottuna.

Tein päätöksen uusia akselitiivisteen. Jälkiviisaana voisin todeta, että ehkä olisin voinut pelastaa tilanteen pursottamalla vaseniilia stefan nipasta, mutta olisiko veneeseen voinut luottaa enää sen jälkeen? Unettoman yön jälkeen soitin veneennostajalle, ja sain nostoajan samalle iltapäivälle. Seurakaveriltani sain ystävällisesti pukit lainaksi.

Vene ylös, ja vanhan stefan purkuhommiin. Ensimmäiseksi poistin vannasputken ympäriltä akselitiivisteen kumin.

Vannasputki
 Sen jälkeen availin liitokset ja liutin vanhan tiivisteen konehuoneen puolelle

Vanhan akselitiivisten osia.



Tältä se näytti. Mielestäni tiiviste oli elinkaarensa lopussa.

Seuraavaksi irrotin akselilaipan vaihdelaatikosta avaamalla laipan pultit. Sen jälkeen vedin akselia kauemmas vaihdelaatikosta. Vedellä ja saippualla liukastettuna akselia sai vedettyä vesivoidellun tukilaakerin läpi.
Akselia vedetty ulospäin.


Akselilaippa piti saada riittävän taakse, jotta ulosvetäjä mahtuu väliin.

Akselistosta paljastui pieni yllätys. Akselin pää oli lukittu laippaan 41 mm (muistaakseni) pultilla. Veneessäni on kattava Kamasan työkalusetti, mutta hylsyt loppuvat 32 mm kokoon. Kävin sunnuntaina K-raudassa ja Bauhausissa - ei ollut noin isoja hylsyjä. Lopulta Biltemasta löytyi. Ostin varmuuden vuoksi kolme eri kokoa, jotta selviäisin yhdellä reissulla.

Akseli on lukittu laippaan mutterilla.

Lopulta sain mutterin pois. Suihkuttelin laippaa irrotusöljyä. Jonkin ajan päästä kiinnitin perinteisen ulosvetäjän akselin päähän ja kolme vedintä laippaan. Pienen kiristelyn jälkeen laippa irtosi!

Irrotusöljy.


Akselilaippa on irrotettu. Kiila on vielä kiinni.

Luulin, että homma lähtee etenemään. Kiila oli kuitenkin todella tiukasti kolossaan, eikä lähtenyt, vaikka naputteli kaikilla mahdollisilla tavoilla. Lopulta mietittyäni pääni puhki ja keskusteltuani usean ihmisen kanssa päätin koettaa kylmäspraytä. Suihkutin -55 C kylmäsuihketta kiilan reunoille. Pieni rutina kuului ja nappasin kiilan sivuilta hohtimilla kiilan irti!

Irrotettu kiila ja pelastava kylmäspray.

Alunperin olin päättänyt, että uusi tiiviste on Volvon BlackJack, koska edellisessä veneessäni (purjevene) se oli toiminut todella hyvin. Mittasin paperiliuskalla vannasputken piirin pituuden, ja matematiikan lakien mukaan sain halkaisijan jakamalla tuloksen piillä (n. 3.14). Vannasputki on noin 71 mm, ja sen kokoisia Volvon tiivisteitä ei ollut. Akselin halkaisija on 45 mm.

Soitin Mepratuotteeseen, joka tuo maahan PSS-akselitiivistettä, kysyäkseni vaihtoehdoista. Opin, että isompi ja nopeampi (>10 solmua) moottorivene on aika hankala akselitiivisteen näkökulmasta. Pienillä nopeuksilla vannasputkeen tulvii vettä, mutta yli kymmenen solmun nopeuksilla vannasputkeen voi muodostua tyhjiö, jolloin akselitiiviste ei saa jäähdytystä vannasputken kautta.

Vakuutuin PSS-akselitiivisteen toimivuudesta ja tilasin sellaisen. Onneksi mittasin paperiliuskoilla vannasputken kunnolla, koska PSS tilataan vannaputken koon mukaan. Alkuperäinen mittaukseni oli pielessä muutaman millin, ja sitä kokoa ei ollut Euroopan varastossa. Tarkennettuihin mittoihin löytyi Mepratuotteen varastosta malli, jonka koukkasin matkaan käydessäni Varsinais-Suomessa.

Uutta akselitiivistettä odottaessa päätin vahata kylkiä pikaisesti.

Saatuani uuden tiivisteen aloitin kiinnittämällä sen vannasputkeen. PSS-akselitiivisteessä on haitarimainen kumiosa, joka työntää akselin ympärillä olevaa grafiittiosaa eteenpäin. Grafiittiosan eteen tulee akselin mukava pyörivä metallikiekko ja tiiveys perustuu grafiitin ja pyörivän metallikiekon väliseen kontaktiin.
PSS kiinitettynä vannasputkeen.

Metallikiekko lukitaan akseliin kahdesta paikkaa tuplaruuveilla. Grafiittilieriötä viedään muistaakseni 25 mm taaksepäin haitarikumia vetämällä, ja kiekko lukitaan niin, että se koskettaa grafiittia. Näin saadaan sopiva voima grafiitin ja kiekon väliin.

Metallikiekko on viety lähemmäs.

Työskentelin tässä vaiheessa yksin. Oli lähes mahdotonta vetää grafiittiosaa taaksepäin ja samanaikaisesti lukita metallikiekkoa. Sain seurakaveriltani idean käyttää  45 mm akselisinkkiä työkaluna. Merkitsin lähtöpisteen maalarinteipilla akseliin. Työnsin akselisinkkiä eteenpäin, lukitsin sen ja mittasin. Lopulta saavutin vaaditun etäisyyden, ja pystyin rauhassa lukitsemaan metallikiekon. PSS:n ohjeissa sanotaan, että jos metallikiekon ruuvit joutuu avaamaan, on tilattava uudet ruuvit, joten iterointiin ei ollut kiinnostusta eikä aikaa.


Akselisinkki pitää systeemin paikoillaan. Sinkin voi käyttää seuraavana keväänä.

Mepratuotteen kanssa mietin, miten jäähdytys järjestetään. PSS-tiivisteessä on noin 10 mm letkukiinnike. Siihen pitää kiinnittää letku ja viedä se vesilinjan yläpuolelle. Näin tiiviste pääsee hengittämään. Toisaalta kovemmilla nopeuksilla tiivisteelle pitäisi syöttää vettä. Veneen vanhassakin akselitiivisteessä oli syöttöletku, joka tuli konehuoneessa olevasta läpiviennistä. Sinne tuli vesi pohjassa olevasta scoopista. Päädyin ratkaisuun, jossa lyhyellä letkulla kiinitytään Y-kappaleeseen. Y-kappaleesta lähtee kaksi letkua: Toinen vesilinjan yläpuolelle ja toinen läpivientiin.


Letkusysteemi. Y-haara ja kaikki liitokset tuplaletkunkiristimin.

Vein molemmat letkut konehuoneeseen. Hengittävän letkun kiinnitin nippusiteillä vesilinjan yläpuolelle ja toisen vein läpiviennille.

Läpivientiletku ja hengitysletku konehuoneessa.

Sitten vain akseli takaisin kiinni. Kiilan kiinnityksessä käytin jälleen kylmäspraytä. Kylmä kiila supisti koko akselin päätä ja laipan pystyi työntämään akselin päähän helposti käsin! Akselin päässäolevaan mutteriin laitoin lukkoliimaa samoin kuin laipan muttereihin. Laippaa kiinnitettäessä arvoin alkeellisella rakotulkilla myös rihtausta. Lopullinen rihtaus pitäisi tehdä vedessä, veneen omassa elementissä. Koeajojen aikaan totesin kuitenkin käytännössä sen, että akselissa ei ole resonansseja, joten en sen ihmeemmin enää tarkastanut rihtausta.

Kaiken kaikkiaan aikaa kului melkein kaksi viikkoa. Projekti oli melko iso, mutta oppia ikä kaikki. PSS-akselitiiviste maksoi noin 500 EUR... noin 150 EUR enemmän kuin talinauhaboksi. Tali- tai teflonnauhaboksi olisi ollut vaihtoehtoinen ratkaisu, jos tiivisteen paikka olisi ollut helpompi,  nauhabokseja kun pitää kiristellä silloin tällöin.

PSS on osoittautunut hintansa veroiseksi ratkaisuksi. Akselitiiviste ei tiputa pisaraakaan vettä! Haitarikumi pitää uusia kuuden vuoden välein, mutta väliaika on huoltovapaata. Pilssiin ei kuulu nykyaikaisessa veneessä tulla muuta kuin satunaisia kondenssivesiä ja luukun raoista tulevia sadevesiä. En käyttänyt pilssipumppua asennuksen jälkeen kertaakaan kesän aikana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti