sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Veneen lämminvesivaraajan vaihtaminen

Kaikki alkoi siitä, kun veneen painevesipumppu pörähti käyntiin säännöllisin väliajoin, vaikka mistään hanasta ei juoksutettu vettä. Totesin itsekseni, että jossain on vuoto. Ensimmäiseksi katsoin painesäiliön, se oli kunnossa. Aloin tarkkailla tilannetta ja huomasin, että lämminvesivaraajaan syötetään vettä, kun pumppu käy.

Veneen varaaja sijaitsee avotilan luukkujen alla styyrpuurin puolella. Varaajan päältä lähtee kuuma vesi punaisella letkulla. Veden syöttö on alhaalta. Moottorin glykolikierto on kytketty sivulle. Varoventtiilistä menee letku pilssiin.

Vanha varaaja. Alhaalla on veden syöttö ja hätätyhjennysventtiili. Varoventtiili on kuvassa näkyvä musta-harmaa  komponentti. Varoventtiilit ovat yleensä veneissä 4-8 bar.

Tutkittuani lisää ymmärsin, että pilssiin tulee vettä ja että vesi tulee letkusta, joka johtaa varaajan varoventtiiliin. Varoventtiiliä pitäisi vääntää muutaman kerran vuodessa, jotta se toimisi oikein, eikä jumiutuisi. Väänsin venttiiliä ja huomasin, että venttili oli tiensä päässä. Ei tainnut edellinen omistaja väännellä venttiiliä.

Lähikuva varoventtiilista. Harmaasta nupista väännetään nuolen suuntaan, jolloin venttiilin pitäisi naksahtaa ja päästää vähän vettä ulos.

Selvittelin asiaa, ja päätin yrittää uusia varoventtiilin.

Varoventtiili irrotettuna.
Menin Bauhausiin ja sieltä löytyi varaajan varoventtiilejä, niitä kun käytetään myös kotien varaajissa. Kierrekoko ei ollut oikea, mutta ostin muunnososat. Sitten vain asentamaan ...

Uusi varoventtiili.
Ei mennyt homma ihan niin kuin piti. Valitettavasti myös omat putkiasennutaitoni ovat vajavaiset. Varoventtili oli ruuvattu suoraan varaajan kupariseen runkoon. Kupari on pehmeä materiaali. En saanut liitosta riittävän tiiviiksi. Muutaman kerran väänneltyäni myös kierteet kuparissa olivat huonossa kunnossa. Varmaan hampulla olisi voinut onnistua ja kierteitäkin olisi voinut uusia, mutta loman lähestyminen pyöri mielessä. Vanha varaaja oli jo 7-8 vuotta vanha - Ajattelin, että ehkä tässä vaiheessa uusin sittenkin koko varaajan.

Varaaja oli kiinni muutamalla ruuvilla puisella asennuslevyllä. Irroitin kaikki putkiliitännät ja poistin vanhan varaajan.
Varaaja poistettu. Tuolle asennuslevylle asennan uuden varaajan!

Vanha varaaja on ilmeisesti englantilainen. Merkki on C-Warm.

Aloitin uuden varaajan etsimisen. Vanha varaaja oli 20 l tilavuudeltaan. Mittasin tilan, ja päädyin Isotemp 24 Basic -varaajaan. Muita merkkejä ei hirveästi Suomen markkinoilla tarjotakaan. Keskellä kesää varaajan hommaaminen oli tuskallista. Venetarvikeliikkeillä ei ollut varastossa tätä mallia ja kello kävi. Vuorokauden odottelulla onnistuin ostamaan uuden varaajan ... Taas meni n. 450 EUR veneilyyn.

Uusi varaaja mahtui koloonsa vain vaivoin. Hyvää uudessa varaajassa on se, että liitännät ovat edessä. Kuumalle vedelle on termostaatti varaajassa, jolla kuuman veden suurinta lämpötilaa voidaan rajoittaa - Tätä ei vanhassa varaajassa ollut. Kierteet varaajassa ovat muistaakseni 1/2 tuumaa ja letkuille hankin sopivat letkuliittimet.


Uusi varaaja sopii hyvin vanhaan asennuslevyyn!
Varaaja on toiminut hyvin. Glykolikierron liittimestä tihkui muutama pisara glykolia. Kiristin niin paljon kuin uskalsin. Lopulta laitoin kuumuutta kestävää silikonia ja siihen itsevulkanoituvaa teippiä. Jos näillä ei pidä, niin ensi talvena pitää avata ja kokeilla hampun kanssa kierteiden tiivistämistä.

On ollut hienoa, kun vesijärjestelmä toimii kuten pitääkin. Kesän lämminvesivaraajaan liittyvä huippuhetki oli,  kun otin lämpimän makeavesisuihkun perätasolla meressä uinnin jälkeen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti