torstai 29. lokakuuta 2015

Navigointia 2: Eranto ja Eksymä

Veneen magneettikompassiin vaikuttaa kaksi eri poikkeamaa. Kun mitataan merikortilta suunta, tosisuunta (TS), Eranto ja Eksymä pitää huomioida laskettaessa kompassisuuntaa (KS). Kompassisuunta on suunta, jota pidetään, jotta vene kulkisi merikortin mukaista tosisuuntaa.

Eranto kuvaa maantieteellisen ja magneettisen pohjoisnavan välistä eroa. Kun magneettiseen suuntaan (MS) lisätään eranto, saadaan tosisuunta (TS). Eranto on merikorteissa luettavissa kompassiruususta, josta näkee erannon etumerkin ja arvon annetulta vuodelta sekä vuosittaisen korjauksen. Erannon arvo on vaihtelee paikan mukaan.

Eksymä on kompassisuunnan (KS) ja magneettisen suunnan (MS) välinen ero. Eksymä vaihtelee ajetun suunnan mukaan. Siihen vaikuttaa myös veneessä oleva tavara. Esimerkiksi iso rautaesine kompassin lähellä voi aiheuttaa kompassin häiriöitä. Kompassin sijoittamisessa otetaan yleensä häiriölähteet huomioon, ja lisäksi joissain kompasseissa on ruuveja, joilla eksymää voidaan yrittää kompensoida. Kompassin eksymä luetaan veneessä olevasta eksymätaulukosta, josta teen erillisen tekstin myöhemmin.

Kompassisuunnasta (KS) Tosisuuntaan (TS):

Kun lasketaan "tosi"suuntaa käytetään todellisia etumerkkejä. Jos esimerkiksi ajetaan kompassisuuntaa KS=180°, eksymätaulukosta luetaan eksymä eks= +3° ja eranto er= +7°:


                     todelliset etumerkit
                      ----------------->

KS          eks          MS          er          TS

180°       +3°          183°        +7°        190°


Eli kompassin mukaan ajettiin suoraan etelään, mutta todellisuudessa suunta oli 190°!


Tosisuunnasta (TS) Kompassisuuntaan (KS) :

Kun lasketaan "epätodellista" suuntaa, eli kompassisuuntaa, käytetään vääriä etumerkkejä. Jos halutaa ajaa tosisuuntaa 190°, eksymätaulukosta luetaan eksymä eks= +3° ja eranto on +7°:


                     väärät etumerkit
                      <-----------------

KS          eks          MS          er          TS

180°      -(+3°)      183°       -(+7°)     190°


Eli, jotta ajettaisiin tosisuuntaa TS=190°, pitää kompassisuunnan olla KS=180°

Nykyisin GPS auttaa navigoinnissa paljon ja antaa suunnan pohjan suhteen (SPS), kunhan nopeutta on riittävästi (jokunen solmu). Suunta pohjan suhteen on lähellä tosisuuntaa (TS), jos merkittävää sortoa ja/tai virtaa ole. Sorto ja/tai virta aiheuttavat eroa veneen runkolinjan ja suunnan pohjan suhteen välille.

Jos löydätte virheitä kertokaa...  Sähköpostiakin voi lähettää: nimimerkki pienillä kirjaimilla yhteen at gmail piste com.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti