keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Öljynvaihto

Vaihdoin öljyt jo kertaalleen keväällä, kun vene tuli meille, koska en tiennyt, kuinka vanhat öljyt koneessa oli. Minulla ei ollut myöskään tietoa, mitä öljyä oli käytetty.

Nyt vaihdoin öljyt normaalisti osana talvihuoltoa. Itse kuulun koulukuntaan, joka vaihtaa öljyt ja suodattimen ennen talvitelakointia. Näin saadaan kesän aikana kertynyt kosteus ja epäpuhtaudet pois. Tätä voi tietysti haastaa kysymällä, mitä talven aikana kerääntyneelle kosteudelle tapahtuu? No, kerran vuodessa kun tekee öljynvaihdon, luulisi riittävän.

Tällä kertaa ajoimme kauniina lokakuisena sunnuntaina pienen lenkin, jolloin koneen lämmöt nousivat normaaliin lukemaan. Ajon jälkeen aloin vaihtamaan öljyjä. Öljyt on todella paljon helpompi ja nopeampi imeä lämpimänä kuin kylmänä. Silti hommaan menee aikaa yllättävän kauan.

Yanmar 6BY:n öljynsuodatin (patruuna) on kotelossa. Ennen öljyn imemistä suodattimen kotelon kantta on hyvä löysätä.


Öljyfiltterin (patruuna) kotelo.

Öljyt imen imulaitteella, johon mahtuu vähän yli kuusi litraa öljyä. Letku öljyn mittatikun reiästä sisään ja pumppaamalla saaadaan alipainetta, jolloin öljyä alkaa mennä letkua pitkin säiliöön. Moottorin öljytilavuus on yli kymmenen litraa (13.5 litraa Yanmarin mukaan), mutta kahtena kertana olen saanut noin 11 litraa ulos ja sisään.


Öljyn imeminen meneillään.

Koska öljyä on enemmän kuin imusäiliöön mahtuu, täytyy homma keskeyttää välillä irrottamalla letkut jatkopalan kohdalta irti. Tässä on hyvä pitää molemmissa käsissä pyyhettä, ettei öljyä vahingossa roiskahda sisustukseen. Öljyt jäteöljysäiliiöön ja loppuimu käyntiin muutamalla pumppauksella.

Kun kaikki öljy on imetty, on aika avata öljynsuodattimen kotelo, ja vetää vanha patruuna ulos "akseliltaan".


Käytetty öljynsuodattimen patruuna.

Varaosakitissaä on uusi patruuna, O-rengas öljynsuodattimen kotelon kannelle ja kupariprikka. Prikka on turha, koska venemoottorissa ei öljypohjan tulppaa avata. O-rengasta en aina vaihda, jos vanha näyttää hyvältä. Käyttämättömän laitan toki talteen varaosaksi.

Uusi öljynsuodatin.

Sitten vain patruuna sisään ohjekirjan mukaan ja kotelon kansi kiinni.

Seuraavaksi avaan öljyntäyttäaukon korkin. Yleensä kaadan 10 litraa suoraan sisään. Sen jälkeen katson mittatikusta viimeisen litran.

Uudet öljyt sisään!

Öljyksi olen valinnut Castrol Magnatec 5W/40. Se on täysin synteettinen ja sillä on laajat hyväksynnät, mm. BMW longlife -04. Yanmarin kone perustuu ymmärtääkseni BMW m57 -moottoriin, joten katselen vähän silläkin silmällä hyväksyntöjä. Tämä öljy on toiminut oikein hyvin, mutta on kuitenkin merkittävästi edullisempaa kuin esim. saman merkin kalleimmat öljyt.

Lopuksi kone käyntiin vähäksi aikaa. Ensimmäisessä startissa voi tulla öljynpainehälytys. Pienen käytön ja tauon jälkeen on hyvä vielä kerran tarkastaa öljyn pinta mittatikulla.

Hommana öljynvaihto on melko suoraviivainen ja helpohko toimenpide. Öljyt kustantavat noin 100 EUR ja filtteri noin 50 EUR. Saatavilla ei ole kuin merkkisuodattimia toistaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti