sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Glykolin (jäähdytinnesteen) vaihtaminen Yanmarin sisäisessä kierrossa

Veneessä oli hankittaessa vihreää jäähdytinnestettä. Alkuperäinen Yanmarin neste on punainen väriltään ... neste on todennäköisesti vaihdettu jossain vaiheessa. Mittasin nesteen pakkasenkestävyyden ja viisari meni tappiin asti ... Olikohan glykolin seassa vettä lainkaan? Joka tapauksessa en tiennyt, kauanko glykoli oli ollut kierrossa, joten päätin uusia sen.

Glykolien eri väreistä on tehty tiedettä. Nettiä selaillessa tuli seuraavia väittämiä: Vihreää ei saa sekoittaa punaiseen, sininen ja vihreä voidaan sekoittaa keskenään, jotkut valmistajat käyttävät keltaista glykolia ja on olemassa glykoleita joita voidaan sekoittaa kaikkiin väreihin ... Ota tuosta sitten selvää!

Vanhaa jäähdytysnestettä jää helposti systeemiin, koska esimerkiksi lämminvesivaraajaan menee pitkät letkuvedot. Toki ne olisi voinut tyhjentää paineilmalla tai jollain pumpulla, mutta koko jäähdytysjärjestelmä olisi ollut hyvä huuhdella vedellä (varmaan muutamaan kertaankin), jos väriä olisi halunnut vaihtaa esimerkiksi vihreästä punaiseen.

Lisäkertomus, mikä lisäsi halujani ymmärtää jäähdytysjärjestelmää paremmin: Kesällä osa jäähdytinnesteestä löytyi koneen alta ensimmäisen lomapäivän pitkän legin jälkeen. Parin kuukauden tuumauksen jälkeen ymmärsin vihdoin syyn: Uusi lämminvesivaraaja oli tehnyt ilmakuplan keskelle jäähdytyspiirin kiertoa, ja se oli aiheuttanut paisuntasäiliön ylivuodon!

Luin useasta paikasta, että vihreän ja punaisen sekoittuessa syntyy sakkaa. Löysin kuitenkin markkinoilta melko arvokkaan jäähdytinnesteen, joka on punaista, mutta sekoitettavissa lähes kaikkien olemassaolevien nesteiden kanssa: Valvoline Maxlife Coolant. Lisäksi sille taataan sopivuus todella monen automerkin kanssa. Neste on LongLife: vaihtoväliksi sanotaan viisi vuotta. Päätin ostaa tätä ... Hinta muistutti tosin enemmän öljyn hintaa, mutta ominaisuudet lupasivat hyvää.

Yanmar 6BY260 -moottorissa on todella hienosti hoidettu lämmönvaihtajan nesteen tyhjennys. Lämmönvaihtajassa on letkuliitin, jota kierretään auki, ja neste tulee letkuliittimestä ulos. Itse en kytkenyt letkua liittimeen, vaan valutin nesteet suoraan astiaan. Sitä ennen olin avannut lämmönvaihtimen täyttökorkin (painekorkin), jotta korvausilmaa pääsee sisälle.


Lämmönvaihtajassa on kätevä tyhjennysliitin, johon saa astian hyvin alle. Vaihtoehtoisesti siihen voi kiinnittää letkun.

Nestettä tuli noin kymmenen litraa ulos. Koko systeemin tilavuus on manuaalin mukaan pari litraa suurempi, mutta tyydyin tähän määrään, koska aion vaihtaa nesteet toiseen kertaan vuoden päästä.

Kun lämmönvaihtaja oli tyhjä, sekoittelin 50:50 suhteessa vettä ja Valvolinea ja kaadoin ilmataskujen välttämiseksi hitaasti lämmönvaihtajaan uutta nestettä kaksi litraa kerrallaan.


Uusi jäähdytinneste on punaista väriltään.

Kun lämmönvaihtaja oli täytetty, kaadoin paisuntasäiliön pohjalle muutaman sentin nestettä


Paisuntasäiliön pohjalle on kaadettu muutama sentti nestettä.

Paisuntasäiliöön tulee/menee vain yksi letku. Kun jäähdytysjärjestelmässä oleva neste laajenee, sitä menee paisuntasäiliöön. Koneen jäähtyessä systeemi imee nestettä paisuntasäiliöstä. Säiliön pohjalle menee "pilli", ja siksi säiliöön menee vain yksi letku. Jäähdytinnestettä on hyvä lisätä mielestäni silloin, kun kone on kuuma, koska silloin nestepinta on ylimmillään ja koneen jäähtyessä nestettä menee paisuntasäiliöstä koneeseen. Koneen ollessa kylmä paisuntasäiliön pohjalle on hyvä jäädä riittävästi nestettä.


Paisuntasäiliön mekanismi. Korkin läpi menee letku säiliön pohjalle.

Kaiken tämän jälkeen kone on hyvä käyttää kuumaksi ja katsoa, onko tarvetta lisätä nestettä. Nyt jäähdytysjärjestelmä on testattu ja toimii uusilla nesteillä hyvin. Moottorin lämpötila käyttäytyy hyvin ja nestettä on sopiva määrä paisuntasäiliössä kaikissa tilanteissa.

Paisuntasäiliön pinta toimii hyvänä mittarina, jota on helppo seurata päivittäisissä tarkastuksissa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti