sunnuntai 28. elokuuta 2016

Navigointia 3: Eksymätaulukon tekeminen GPS:n avulla

Tekstissäni "Navigointia 2" lupasin tekeväni veneellemme eksymätaulukon. Päätin vihdoin toteuttaa hankkeen, kun olimme päiväretkellä Espoon Käärmesaaressa.

Kun lasketaan tosisuuntaa (TS) käytetään todellisia etumerkkejä. Jos esimerkiksi ajetaan kompassisuuntaa KS=180°, eksymätaulukosta luetaan eksymä eks= +3° ja erantoon er= +7°:


                     todelliset etumerkit
                      ----------------->

KS          eks          MS          er          TS

180°       +3°          183°        +7°        190°

Saadaan tosisuunnaksi (TS) 190°.

Monessa karttaplotterissa voi valita sunnaksi magneettisen suunnan (MS), jolloin eksymätaulukon voi tehdä helposti ajamalla ohjailukompassin mukaan valittuja kompassisuuntia (KS) ja katsoa plotterista samaan aikaan magneettisen suunnan (MS). Eksymä saadaan laskettua kaavalla eks = MS - KS. Kun lasketaan kompassisuunnasta tosisuuntaan päin, käytetään todellisia etumerkkejä.

Ajoin todella nopeasti eri kompassisuuntia (KS) veneen ohjailukompassia käyttäen ja kirjoitin vastaavat magnettiset suunnat (MS) plotterin näytöltä muistiin, joten taulukkoni on korkeintaan suuntaa-antava. Lisäksi merellä oli vähän tuulta ja paljon toisten veneiden aaltoja, mitkä heikentävät tulosten tarkkuutta. Parasta olisi ajaa tyynellä kelillä kohti tunnettuja linjatauluja, jotta saisi mahdollisimman hyvän ja tasaisen mittauksen. Lisäksi joitain suuntia ei tullut ajettua... Parempi kokeen suunnittelu olisi auttanut!

Syötin mittaukset tietokoneelle ja hahmottelin siihen sopivan käyrän.

Eksymätaulukko ja siihen käsin sovitettu viiva. 

Tämän perusteella kompassin eksymä vaihtelee -6° ja +8° välillä. Pohjoiseen ja etelään ajettaessa eksymä on melko pieni. Voi olla, että suunnan 200° eksymä  (-5°) on mittausvirhe.

Eksymätaulukko on siis melko helppo tehdä karttaplotterin avulla. Nykyisillä navigoinnin apuvälineillä eksymätaulukkoa ei juurikaan tarvitse, koska monessa veneessä on useampi GPS-laite (1-2 plotteria, vara-GPS, kännykän GPS, VHF:n GPS ...).  Jos GPS-satelliitit lakkaisivat yllättäen toimimasta ja olisi matkalla Hangosta Dirhamiin, eksymätaulukko toisi kyllä lisäturvaa perinteiseen navigointiin... Ja onhan perinteinen navigointi sen verran mielenkiintoista, että taulukon voi tehdä, vaikkei sitä todennäköisesti tarvitsekaan!

Jos löydätte virheitä tai haluatte kommentoida, sähköpostini on  blogin nimimerkki pienillä kirjaimilla miukumauku gmail piste com.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti